سه سال گذشت! ممدچاخان بالاخره عروسی کرد. جمشید، رضا خرسند، رضا سوسن، زری، پری، علمتاج و سرهنگ، خلاصه کل شکرآباد جمع شده بودند تا شام عروسی ممد را بخورند ولی نه تنها شام به کسی نرسید تازه اتفاقی افتاد که همه گرسنگی از یادشان رفت…
درباره سریال:
سریال نیسان آبی (Blue Nissan) سریالی کمدی، درام، اجتماعی و خانوادگی به کارگردانی مسعود اطیابی، نویسندگی سعید هوشیار و تهیهکنندگی احسان ظلیپور در شبکه نمایش خانگی است که فصل دوم آن در سال 1402 منتشر شد؛ براساس شواهد تاریخی یعنی آنچه از سالهای اولیه پیدایش سینما در قالب محصولات تصویری کوتاه و بلند موجود است، کمدی شاید اولین ژانر به مفهوم واقعی باشد که میشود بسیاری از آثار دهههای آغازین پیدایش سینما را در آن دستهبندی کرد؛ از منظر روانشناسی میتوان نیاز انسان به شادی و خندیدن را بدویترین دلیل شکلگیری رویکرد طنزآلود به امور دانست؛ به مانند رسانههای قدیمیتر دراماتیک، ادبیات و تئاتر، سینما هم این نیاز سطحی اما واقعی بشری را دستمایه قرار داد؛ به دنبال ریشههای کمدی اگر بگردیم، به سنت نمایشی یونان باستان میرسیم؛ جایی که متون نمایشی و اجرای آن متون در قالب واژه لاتین کمدی (شادینامه یا شادانه) شناسایی میشدند؛ اینگونه نمایشها در ظاهر با هدف خنده و تفریح مخاطب اجرا میشدند اما بیشتر آنها زیر پوسته طنزآلود و خندهدارشان، مسائلی جدی و گاه عمیق را بازتاب میدادند؛ کمدیهای یونان باستان در گذر زمان طبعا به زیرشاخههای متعدد و قابل بازیابی تقسیم شدند؛ اما برخی از مؤلفههای کمدی صدها سال بعد به عناصر پایهای سینمای کمدی هم رسیدند؛ مثلا شکستها، اشتباهات و بدبیاریهای شخصیتهای کمدی همواره دستمایه جدید خنداندن مخاطب است؛ آدمی از خندیدن به اتفاقها و بلاهایی که ممکن است بر سر خودش هم بیاید، اما در این لحظه گرفتار آن نیست به خنده میافتد؛ ژانر کمدی سینمایی یعنی نمایش ضعفها و کاستیهای فیزیکی و ذهنی بشر که همیشه موضوع مناسبی برای خندیدن بهشمار رفته است؛ وقتی چارلی چاپلین از سر گرسنگی کفشی را در قابلمه میپزد و بند کفش را مثل اسپاگتی دور چنگال میپیچد تا بخورد، مخاطب میخندد؛ وقتی هارولد لوید از عقربه بزرگ ساعتی بالای یک آسمانخراش مدرن آویزان است و دارد با مرگ دست و پنجه نرم میکند، تماشاگر صحنه از خنده رودهبر میشود؛ دویدن و نرسیدن باستر کیتن به آن قطار کذایی عامل خنده است؛ تمام دستوپا چلفتی بازیهای استن لورل و اولیور هاردی ما را میخنداند. چرا؟ چون خودمان را جای آنها و در آن موقعیتها تصور میکنیم، بهنوعی همذاتپنداری با شخصیت میرسیم و احتمالا از اینکه فعلا جای آنها نیستیم غرق در شعف میشویم؛ کمدیهای اولیه سینما، به دلیل صامت بودن تصاویر متحرک بیشتر بر خلق موقعیت، حرکت و فیزیک چهره بازیگران و تصویرسازی متکی بودند؛ زیرشاخههایی مثل کمدی بزن و بکوب Slapstick در این دوران شکل گرفتند؛ اما ورود سینما به عصر ناطق تحولی تازه در این زمینه ایجاد کرد؛ پس از آن بود که دیالوگهای خندهدار، صدای پسزمینه و موسیقی هم به عناصر خلقکننده موقعیت کمیک افزوده شدند؛ از اینجا دوران کمدیهای کلامی فرا رسید؛ اینجا بود که عواملی چون لهجههای نامتعارف، لطیفهگویی، ضدونقیض گویی، بیهوده گویی و ظرافتهای کلامی و زبانی موتور محرک پیشبرد ژانر کمدی میان اقشار مختلف توده سیال و نظمگریز مخاطب سینما شد؛ سریال نیسان آبی فصل 2 قسمت 7 را میتوانید به صورت قانونی از رسانه فست مووی دانلود کنید.
هیج دیدگاهی ثبت نشده ;(