برنامه مهمونی به کارگردانی و طراحی ایرج طهماسب با چند عروسک تازه و نوپا خیلی زود توانست در میان مخاطبان جای خود را باز کند. این عروسکها خیلی زود توانستند با تیکه کلامهای خود و با شیرینزبانیها راهی در میان گزینههای برنامههای جذاب تماشاگران بیابند.
درباره سریال:
سریال مهمونی (Mehmooni) سریالی عروسکی، کمدی، تاک شو و خانوادگی به کارگردانی ایرج طهماسب و تهیهکنندگی حسن خدادادی در شبکه نمایش خانگی محصول سال 1401 میباشد که برای پخش در نوروز 1402 آماده شده است؛ گروه نویسندگان این مجموعه را احمد فیاض، روجا بهبهانی، علی زرمهری و پانیذ زنگنه تشکیل دادهاند؛ شخصیت سینا در فیلم عینک دودی یکی از بازیهای هنرمندانه ایرج طهماسب در سینمای ایران است که تاویلپذیری اجتماعی بالایی دارد؛ از یک منظر این شخصیت را میتوان نمادی از سرمایهداران تازه از راه رسیدهای دانست که آن قدر در مناسبات تجاری غرق شدهاند که خود و خانواده را فراموش کردهاند؛ این دید اقتصادی و کاسبکارانه که سینا و مینا را رودرروی هم قرار داده سبب شده که برخلاف آن گذشته شیرینی که داشتند، آیندهای تلخ را از بودن کنار هم تصور کنند و به همین علت اکنون در جدایی از هم به سر میبرند؛ سینا یک شخصیت مقرراتی، منظم و دارای آداب خاص گفتاری و رفتاری است؛ از همان سکانس ابتدایی گفتوگوی تلفنی با داییاش می توان ویژگیهای شخصیتی او را درک و استیصال کنونی وی و موقعیت زیست نابه سامانش را به عینه ملاحظه کرد؛ سینا شبها در کارخانهاش میخوابد و در لحظه شماری طلاق از مینا به سر میبرد؛ سوال اصلی این وضعیت را دایی از او میپرسد که چرا سینا و مینا که روزی لیلی و مجنون فامیل بودند و داستان عشق و عاشقیشان نقل محافل بوده اکنون به چنین دوری و بیزاری رسیدهاند؟ پاسخ سینا به این سوال اجتماعی و فرهنگی قاعدتا باید از همین منظر باشد اما او دیدی اقتصادی به این موضوع دارد؛ او در پاسخ دایی میگوید همه چیز از این اقتصاد و سرمایهداری ناشی شده که او و مینا را از هم دور کرده و در انتهای مکالمه با دایی و قطع تلفن با آن لحن خاص میگوید: «لعنت به زنها»؛ این دیدگاه به شدت رو و ضد زن که از سوی یک بیزینس من (تاجر و مقتصد) موفق بیان میشود در واقع بازتابنده نگرشی جاری در یک جامعه سیاه بین است که عادت کرده تا همه چیز را از پشت یک عینک دودی بنگرد و برای به تعامل رسیدن و همدلی برنامه ریزی خاصی ندارد؛ اما سینا برای اینکه بتواند به آن وقار سابق و جذبه گذشتهای که پیش مینا داشته بازگردد نیازمند همراهی کوتاه مدتی با یک جوان لات ولی مشتی به نام ناصر است تا این بار از دل این همراهی به زیباییهای زندگی بنگرد و متوجه راستیها و سادگیها شود؛ همراهی با این جوان کمک میکند تا سینا کمی از آن خلق و خوی داد و ستدی و سودپیشه فاصله بگیرد و تلاش خود را برای نزدیکی دلها به کار بگیرد؛ همه فکر سینا معطوف به این موضوع میشود تا در جدال با همسر خود (با بازی فاطمه معتمدآریا) و رویارویی لجوجانهای که با او دارد به قولی کم نیاورد و برای همین به طور رسمی از مینا (با بازی فقیهه سلطانی) دختر مورد علاقه ناصر (با بازی حسن شکوهی) خواستگاری میکند و قول میدهد همه جوره از ناصر حمایت کند؛ سینا که در ابتدای فیلم برای فرار از مینا راهی جز جدایی نداشت اکنون در این رقابت لجوجانه متوجه جوانه زدن شکوفههای تازهای از عشق در وجود خودش و مینا شده و به همین علت تلاش میکند تا ضمن بازسازی رابطه خود با مینا، دست پسر جوان را هم بگیرد و او را به دختر مورد علاقهاش برساند؛ چنین رفتار حمایتگرانه و بدون چشمداشت که از سوی یک تاجر و کارخانهدار اتخاذ میشود پیام روشن فیلم را به مخاطبان منعکس میکند؛ پیامی که سینا آن را بیان میکند و در آن خطابه شکایتگونه به امثال خودش انتقاد میکند و بینش و کنش طبقه نوکیسه اقتصادی را در فرورفتن جامعه در منجلاب سودگرایی و بیاخلاقی موثر میداند؛ گفتمان سینا در دورانی بیان میشود که تلاش بود تا عینکهای دودی به کناری رود و با دید بهتری به موضوعات نگریسته شود؛ ازاین منظر سینا را میتوان یکی از همان شخصیتهای پررنگی دانست که گفتمان مصلحانه مطرح شده در نیمه دهه 70 از سوی دولت هفتم از زبان آنها و در یک فیلم سینمایی مطرح شد؛ مجموعه عروسکی مهمونی از تاریخ یک فروردین سال 1401 از شبکه نمایش خانگی منتشر شد. سریال مهمونی فصل 2 قسمت 24 را میتوانید به صورت قانونی از رسانه فست مووی با مصرف اینترنت نیم بها دانلود و تماشا کنید.
هیج دیدگاهی ثبت نشده ;(