درباره سریال:
سریال سرگیجه (Vertigo) سریالی درام، معمایی و اجتماعی به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیهکنندگی مهدی بدرلو در شبکه نمایش خانگی محصول سال 1401 است؛ فیلمنامه سریال سرگیجه را نیز محمد منعم و همایون حجازی به صورت مشترک به نگارش درآوردهاند؛ یکی از تمهیداتی که در کارگردانی مجموعه سرگیجه به وضوح مشاهده میشود استفاده از نماهای در اصطلاح مخدوش است؛ نماهای زیادی در فیلم وجود دارد که ما در آنها، کاراکتر را از پشت چیزی، مثلا شیشه، میبینیم یا او را در حالی نظارهگریم که عناصری از طراحی صحنه در پیشزمینه قاب وجود دارند که باعث میشود قاب کثیف و مخدوش بشود؛ حتی در نماهای از بالای شانه نیز اینگونه تمهید بصری را شاهدیم؛ جایی که کاراکتر پشت به قاب سهم زیادی از قاب را به خود اختصاص داده و این باعث مخدوش شدن تصویر کاراکتر رو به دوریبن شده است؛ ضمن اینکه استفاده زیادی هم از نماهایی شده است که کاراکترها را در آینه نشان میدهد یا تصاویر بازتابی آنها را به معرض دید مخاطب میگذارد؛ از این تمهید احتمالا برای تأکید بر معانی مشخصی استفاده شده است؛ یکی از چیزهایی که میتوان گفت شکنندگی وضعیت کاراکترهاست؛ این تکنیک را اصغر فرهادی نیز در جدایی نادر از سیمین به وفور استفاده کرده بود و با استفاده از این نماها، بر شکنندگی و متزلزل بودن وضعیت شخصیتهای فیلمش تأکید داشت؛ اینجا نیز توفیقی درس پس داده است؛ تکتک شخصیتها در موقعیتی قرار دارند که ممکن است به راحتی همهچیز را از دست بدهند و گنگیِ موجود در وضعیتشان نیز باعث شده است تا ترس بیشتری داشته باشند؛ به علاوه اینکه بهنظر میرسد یکی دیگر از معانی موردنظر کارگردان برای این سبک از دکوپاژ و طراحی نما این باشد که نشان بدهد با موقعیتی مغشوش مواجهایم که در آن نمیتوان همهچیز را بهسادگی دید و عناصر و چیزهای مختلفی وجود دارند که باعث میشوند تصویر واقعی مخدوش شود و نتوان بهسادگی به حقیقت دست پیدا کرد؛ چیزی که با ژانر و روایت سریال نیز همخوانی خوبی دارد؛ استفاده از نماهای بازتابی نیز اشاره به ابعاد مختلف شخصیتی کاراکترها دارد که موجب میشود در این موقعیت، رفتارهایی از آنها سر بزند که نامعمول جلوه کند؛ ابعاد تازهای که شاید برای خود آنها نیز تازگی داشته باشد؛ در پایان میتوان به یکی از سکانسهای خوب سریال در قسمت سوم اشاره کرد؛ جایی که هومن سیدی (در نقش یک کارآگاه مرموز یا شاید افسر پلیس) وارد ماجرای شرکت میشود؛ طراحی این سکانس بهخوبی صورت گرفته است و تعلیق و غافلگیری خوبی را برای مخاطب ارمغان میآورد؛ در کل باید گفت سرگیجه تا اینجا توانسته است نمره خوبی از نظر روایت و کارگردانی کسب کند؛ بازیها یکدستاند و در این میان باید به نقشآفرینی بازگیر خردسال سریال، امیررضا جوکار، نیز اشاره کرد که حقیقتا مستعد نشان میدهد و بعید نیست در آینده بیشتر از او ببینیم و بشنویم؛ بزرگترین وجه مثبت سرگیجه اما فیلمنامه آن است؛ منعم و حجازی، با توجه به سابقهای که در تئاتر و نمایشنامهنویسی داشتهاند و با شناخت کافی از عناصر و شیوههای روایت ژانر معمایی، توانستهاند به خوبی داستانی را طراحی کنند که ساده شروع شده و لایه لایه و قدم به قدم بر پیچیدگیها و جذابیتهایش افزوده میشود؛ در این میان شخصیتپردازیها و شیوه اطلاعاتدهی آنها نیز بر این پیچیدگی افزوده است و میتوان گفت با اثری منسجم در ژانر مواجه هستیم؛ شما میتوانید نسخه قانونی قسمت 22 سریال سرگیجه را با لینک قانونی نیم بها از رسانه فست مووی دانلود کنید.
هیج دیدگاهی ثبت نشده ;(