وزارت ارشاد قصد دارد از نخبگان ایرانی مقیم خارج دعوت کند تا برای سخنرانی یا اجرا در یک سمینار فرهنگی به ایران بیایند. یکی از دعوتنامهها قرار است برای رهبر ارکستری که در آمریکا زندگی میکند فرستاده شود، اما این دعوتنامه اشتباها برای آقای مکس که خواننده کافه و کابارههای لسآنجلس میباشد، فرستاده میشود و…
درباره فیلم:
فیلم سینمایی مکس (Maxx) فیلمی کمدی، اجتماعی، خانوادگی و درام به کارگردانی سامان مقدم است که در سال 1383 ساخته و در سال 1402 منتشر شد؛ تهیهکنندگی این فیلم را مرتضی شایسته برعهده داشته و فیلمنامه آن را نیز پیمان قاسمخانی براساس طرحی از سامان مقدم، به نگارش درآورده است؛ مکس پس از فیلمهای سیاوش (1376) و پارتی (1379) سومین فیلم بلند سامان مقدم محسوب میشود؛ این فیلم بعد از 6 سال از وزارت ارشاد مجوز گرفت؛ سامان مقدم، سازنده آثاری مثل پارتی، کافه ستاره، نهنگ عنبر و صد سال به این سالها در مقام کارگردان است؛ فیلم مکس یک فیلم سینمایی کمدی متفاوت با محوریت موسیقی است که این سویه موسیقایی را در فرم و محتوا به یک نسبت مورد توجه قرار داده و به همین واسطه بستر سیاسی آن نیز واجد تازگی به دور از شعارزدگی رایج فیلمهای سیاسی-اجتماعی-انتقادی شده است؛ سامان مقدم سال 1383 سومین فیلم خود را پس از «سیاوش» و «پارتی» براساس طرحی از خودش و فیلمنامهای از پیمان قاسمخانی که در اوج شکوفایی و خلق آثاری با کیفیت در حیطه کمدی بود، ساخت؛ مکس ادامه موفقیت قاسمخانی در نگارش فیلمنامههای جنجالی و پرفروش پس از فیلم نان و عشق و موتور 1000 و مارمولک بود که تا پایان دهه هشتاد به همین قوت ادامه یافت؛ این ترکیب از آنجا اهمیت مییابد که میتوان رد پای نویسنده و کارگردان را به یک نسبت در اثر نهایی مورد توجه قرار داد؛ بهخصوص رد دستمایههای موفق آثار قبلی قاسمخانی همچون مانور روی موقعیت جابجایی، آدمهای اشتباهی و نگاه طنازانه به وضعیت اجتماعی سیاسی جامعه که منجر به لایهمند شدن این اثر کمدی و تعمیق سویههای انتقادی آن شده که در فیلمنامههای قبلیاش نیز حضور دارند؛ همچنانکه مقدم نیز این رویکرد اجتماعی سیاسی را در قالب و گونههای متفاوت در فیلمهای قبلیاش دنبال کرده و میتوان گفت مکس از بهترین نقاط تلاقی یک نویسنده و کارگردان برای رسیدن به یک اثر بدیع و متأثر از آثار قبلی آنها در شکلی قوام یافته است؛ فیلم مکس داستان آشنای یک فرد اشتباهی است؛ آدمی که بر اثر یک اشتباه در موقعیتی قرار میگیرد که متعلق به او نیست و همین تضاد، کمدی را شکل میدهد و آغازگر درام است؛ اما نکته مهم اینجاست که نویسنده و کارگردان به جذابیت اولیه این موقعیت و الگوی آشنا بسنده نکردهاند بلکه با اشراف به تکراری بودن آن، تلاش کردهاند به زعم خود هوایی تازه در آن بدمند که امتیاز و ویژگی مهم فیلم است و در فرم و محتوا نمودی هوشمندانه یافته است؛ قصه با درکی دقیق از زمان، جغرافیا و حال و هوای جامعه در زمان شکلگیری اثر خلق شده است؛ داستانی متأثر از فضای اجتماعی سیاسی سالهای آغازین دهه 80 و شکلگیری بحث گفتگوی تمدنها، جلوگیری از فرار مغزها و جذب نخبگان ایرانی حیطههای مختلف از سراسر جهان که پای یک خواننده لسآنجلسی پیش پاافتاده، مجید کسرایی (فرهاد آئیش) را به واسطه تشابه نام به جای یک استاد بزرگ موسیقی به ایران باز میکند؛ انتخاب همین سویه جذاب موسیقی و مانور بر تضادهای دو سبک موسیقی و البته نگاه مغشوش دولتمردان وقت و جناحهای سیاسی مختلف به هنر موسیقی، از جمله هوشمندیهایی است که همراه با خود آوردهای کاربردی به فیلم داشته و توانسته بر بستر کمدی، این تضادها را آشکارتر و البته تند و تیزی نقد آن را، تعدیل و تلطیف کند؛ هرچند همین فیلم بعد از اکران کوتاه و محدود به مدت 6 سال توقیف شد تا بالاخره توانست مجوز نمایش بگیرد؛ طبعا بخشی از کارکردها، سنتزها، نشانیها، شوخیها و لایههای اثر طی این سالهای توقیف کمرنگ شد تا امروز تبدیل شود به فیلمی دیر کشف شده توسط مخاطب عام! اما همچنان سرپا، جذاب و تعمیمپذیر؛ شما میتوانید نسخه رایگان قانونی این فیلم را با بالاترین کیفیت از رسانه فست مووی دانلود کنید.
هیج دیدگاهی ثبت نشده ;(