درباره سریال:
سریال یاغی (Rebel) سریالی اجتماعی، جنایی، درام، خانوادگی و معمایی به کارگردانی محمد کارت و تهیه کنندگی سید مازیار هاشمی در شبکه نمایش خانگی محصول سال 1400 است؛ فیلمنامه این سریال را نیز محمد کارت، پدرام پورامیری و حسین امیری دوماری براساس رمان «سالتو» اثر مهدی افروزمنش محصول نشر چشمه به رشته تحریر درآوردهاند؛ تفاوت فیلمسازی محمد کارت با بقیه همنسلانش در ساخت آثار مربوط به طبقه فرودست و فقیر جامعه دقیقا به زاویه دید او به موضوعات اجتماعی باز میگردد؛ در واقع محمد کارت سعی میکند خارج از نگاه واپسگرایانه در میان زندگی مردمان حاشیهنشین و جنوب شهر تهران به دنبال نشان دادن فقر از زاویه روشنفکرانه نباشد؛ او فقر را کارت پستال نمیداند و آدمهای درون قصههایش را با واجآرایی فقر تزیین نمیکند؛ نگاه فیلمساز در سریال یاغی و به تبع آن در باقی آثارش نسبت به مسائل زندگی، نگاه صفر و صدی نیست و قرار نیست در میان شخصیتهای داستانیاش به دنبال چهرههای کاملا سفید و سیاه باشیم؛ درک درست کارت از واژه انسان برای تعریف از شخصیتهایش باعث شده است هیچیک از کاراکترهای سریال یاغی سیاه و سفید نباشند و هر کدام در جایگاهی از زندگی با قضاوت و تغییر نگاه مخاطب روبهرو میشوند؛ اوج این تقابل انسانها و چهره خاکستری شخصیتهای اصلی را در قسمت ششم سریال یاغی شاهد بودیم؛ در جایی که بهمن از یک مرد فرشتهخو و انسان از زاویهای دیگر تبدیل به یک انتقامگیرنده سنگدل میشود و از سوی دیگر اسی قلک که در جهانک داخل قصه به چیزی جز منافع خودش نگاه نمیکند به آدمی تبدیل میشود که زمانه و شرایط او را به سمت تلخی و سیاهی سوق میدهد؛ همانطور که طلا با تمامی کمالگرایی در شخصیتپردازی درست در سکانس پایانی شخصیت متزلزل و آسیبپذیر از خود نشان میدهد که رازهای بسیاری را قرار است برای مخاطب بازگو کند؛ امید، بذر هویت قهرمانهای جهان فیلمسازی محمد کارت است؛ او حتی در تلخترین فیلم کوتاهش یعنی بچهخور هم روزنه امید به جهانی پر از نور را از قهرمان قصهاش دریغ نمیکند و در شنای پروانه، حجت با بازی جواد عزتی هم با تمامی تلخیها و جفای برادرش باز هم در جستجوی آرامش و رهایی از تیرگی دنیای بی رحم اطرافش هست؛ جاوید در سریال یاغی نیز نمونهای از تمامی این خواستنها و شدنها است، در قسمت ششم شاهد هستیم با وجود آنکه در سکانسهای ابتدایی اسی قلک در یک درگیری خیابانی روح و جسم جاوید را زخمی کرد و دهانش را پر از خونابه کرد اما جاوید این نوجوان دوستداشتنی و صلحدوست قصه در سکانسی که بهمن از او میپرسد که آیا اسی را بخشیده است با فراغت از جهان بدون کینه تنها به هدف بزرگترش که رهایی و آرامش در زندگی است فکر میکند و اسی را راحت میبخشد؛ هر چند یاغی از خط اصلی داستانی رمان سالتو بهره گرفته است اما دقیقا در برخی از سکانسها و نماها تفاوت نگاه فیلمساز با نویسنده رمان قابل ارزیابی است؛ محمد کارت نمیخواهد قهرمان قصهاش را آلوده به سیاهی و تباهی کند؛ او دنیای جاوید را خالی از عاطفه و خشم نمیداند و سعی میکند عشق، خانواده، علاقه و لذتهای زندگی را حتی برای جاوید خلق کند. قسمت 7 سریال یاغی را میتوانید به صورت قانونی از رسانه فست مووی با مصرف اینترنت نیم بها دانلود کنید.
هیج دیدگاهی ثبت نشده ;(