درباره سریال:
خاتون (Khatoon Series) اولین تجربه سریالسازی تینا پاکروان در مقام نویسنده و کارگردان است؛ تینا پاکروان به عنوان همسر علی اسدزاده تهیهکننده این پروژه کار خود را از بخش تولید در سینمای ایران آغاز کرد و پیش از نشستن بر روی صندلی کارگردانی عمده شهرت خود را مدیون تواناییاش در بحث مدیریت پروژهها بود؛ تا جایی که در سالهای پایانی دهه هشتاد نام او به عنوان مجری طرح و مدیر تولید در آثار متفاوتی چون دنبالههای اخراجیها، وقتی همه خوابیم و جرم دیده میشد؛ یکی از برگ برندههای سریال خاتون، گریم به قاعده و درست در کنار طراحی صحنه و لباس کم نقص و پر از جزییات است که به باورپذیری فضا و انتقال لحن قصه کمک میکند؛ همچنین، میزانسنهای پویا و زاویای متحرک دوربین در کنار کدگذاریهای فیلمساز، در تثبیت سبک فیلمسازی و نوع نگاه و استراتژی کارگردانی او اهمیت دارد؛ به طور مثال، نام سینما مایاک با فیلم رابین هود روی پردهاش، کافه پولونیای لهستانیها، سقاخانههای محلی در کوچههای تنگ و باریک، نمایش خشونت و قدرت اجرایی اراذل و اوباش تهران در دهه بیست، شب نامههایی که در دفاتر روزنامهها چاپ میشوند، آذوقهای که به دست عیاران و برای مردم از محتکران سودجو دزدیده میشود، متفقین بانفوذی که با دریافت پول، هرگونه مجوزی را صادر میکنند و غیره همه ردپاهایی از این گوناگونی اجتماعی و فرهنگی و آشفتگی رفتاری در دوران جنگ است؛ بیشک دراماتیکترین رویداد اجتماعی سیاسی وقوع جنگ است؛ جنگ تلخترین و مخربترین نوع خشونت سیاسی است؛ هرچند برخی از پژوهشگران، وقوع جنگ را غیرقابل اجتناب و جزء جداییناپذیر فرهنگ انسانی میدانند، اما دیگران بر این باورند که جنگ تنها در شرایط اجتماعی فرهنگی یا زیستمحیطی خاص گریزناپذیر است؛ جنگ مفهومی جهانی است که نوع و وسعتش توسط جامعهای که هزینههایش را میپردازد تعیین میشود؛ از این منظر باید سهم عمده موفقیت سریال «خاتون» را در به تصویر کشیدن جایگاه مردم ایران، به ویژه زنان این مرز و بوم، در ساختار سیاسی و اجتماعی دهه بیست، دانست و خاتون را نمونهای از زنانی دانست که با وجود همه تلخیها و دشواریها در برابر سلطه و محدودیت ایستاده و راه استقلال خود را باز مییابند؛ صرفنظر از این نگاه فمینیستی، آنچه در «خاتون» بیش از پیش، قوام یافته و روند درستی پیدا کرده، دستیابی به قدرت تغییر شرایط، بدون اتکا به نیروهای مردانه است؛ به این ترتیب «خاتون»، رفته رفته آموخته که به جای تکیه بر مردان زندگیش، خود منشا تغییر و تاثیر باشد و برای تحقق این هدف، علیرغم یادآوری تلخیهای گذشته، حاضر به رویارویی با شیرزاد شود و عملا در گروه رابین هودیها که حالا شوربختانه، در راه نجات دوستان همرزمشان، گرفتار خشم شیرزاد و دسته اوباش خودمختار شدهاند، تصمیمگیرنده نیز باشد؛ شما میتوانید نسخه قانونی قسمت بیست و یکم خاتون را با لینک قانونی نیم بها از رسانه فست مووی دانلود کنید.
هیج دیدگاهی ثبت نشده ;(