درباره سریال:
خاتون (Khatoon Series) اولین تجربه سریالسازی تینا پاکروان در مقام نویسنده و کارگردان است؛ تینا پاکروان به عنوان همسر علی اسدزاده تهیهکننده این پروژه کار خود را از بخش تولید در سینمای ایران آغاز کرد و پیش از نشستن بر روی صندلی کارگردانی عمده شهرت خود را مدیون تواناییاش در بحث مدیریت پروژهها بود؛ تا جایی که در سالهای پایانی دهه هشتاد نام او به عنوان مجری طرح و مدیر تولید در آثار متفاوتی چون دنبالههای اخراجیها، وقتی همه خوابیم و جرم دیده میشد؛ همانطور که میدانید سابقه برجای مانده از رویکرد فیلمهای سینمایی و مجموعههای تلویزیونی به نقش زنان در پیشبرد درام کاملا روشن است؛ به دلایلی عرفی و نگاهی تکقطبی به جاذبه مردان در ارائه تصویری قهرمانانه میتوان بیشترین وجوه دراماتیک تثبیت شده در روند فیلمسازی را در ایران با محوریت مردان ارزیابی کرد؛ در حقیقت با استثنائات کاری نداریم، اما آنچه از شخصیتپردازی در فیلمهای سینمایی و مجموعههای تلویزیونی قابل ارزیابی است نقش پررنگتر مردان در شکلدهی به مسیر روایت و درام است؛ اما در سریال «خاتون» تلاش شده تا به نمونههای پیشرو در شخصیتپردازی زنان توجه شود؛ اگر از رویکرد کاملا ستایشبرانگیز بهرام بیضایی در توجه به نقش زنان در پیشبرد درام تا تلاشهای ریزبینانه داریوش مهرجویی در ارائه تصویری لطیف و مهرانگیز از بانوان ایرانی در اغلب کارهایش بگذریم در بیشتر آثار سینمایی و تلویزیونی وجه مادرانه و احساسی زن ایرانی بیشتر از وجه جسور و مبارز آنها مورد توجه بوده است و در رویکردی کلی به کارنامه سینما و تلویزیون، زن بیشتر در جایگاه مادرانگی دارای وجوه پررنگ درام بوده است؛ به واقع تلقی فیلمسازان از شخصیتپردازی برای زنان، هم برآمده از نگاه حفاظت شده عرفی به شخصیت زن و هم برگرفته از محدودیتهای جاری در جامعه به نوعی خودسانسوری بدل شده است؛ خاتون یک دختر اهل تفکر است، کتاب میخواند، با تحولاتی که در متن جامعه رخ میدهد بیگانه نیست زیرا دختر یک مبارز سیاسی است، اما همین پاشنه آشیل ترقی و آزادی او میشود؛ دختر متفکری که به گعدههای روشنفکری پای میگذارد و برای نجات پدر مجبور به وصال با شیرزاد ملک میشود؛ فردی با روحیات خشک نظامی که در چارتی مشخص رفتار میکند، از خود اراده مستقل ندارد و بله گوی سیستم است و تنها وجهی که شاید او را در نظر مخاطبان جلوه دهد عشقش به خاتون است؛ اما خاتون گویی از قفسی که به نام عشق برایش ساختهاند راضی نیست و پس از مرگ پروین (ستاره پسیانی) دوست صمیمیاش و نیز مرگ فرزندش به قالب اصلی خود بازمیگردد؛ اسلحه در دست و با ذهنیتی برآمده از زیست کنار پدرش به مغز متفکر جدید مبارزههای اجتماعی با سیستم فاسد بدل میشود؛ وجه تمایز بازی نگار جواهریان در این سریال با دیگر تجربیات بازیگریاش، روندی است که او برای نمایش سیر تحول شخصیت خاتون از زنی آرام، لطیف، اهل فرهنگ و کتاب به سوی زنی جسور، مبارز، آزادیخواه و چریک بر میدارد. شما میتوانید نسخه قانونی قسمت هجدهم خاتون را با لینک قانونی نیم بها از رسانه فست مووی دانلود کنید.
هیج دیدگاهی ثبت نشده ;(