درباره سریال:
سریال افعی تهران (Viper of Tehran) سریالی اجتماعی، درام و خانوادگی به کارگردانی سامان مقدم، تهیهکنندگی جواد فرحانی و نویسندگی مشترک پیمان معادی و پویا مهدویزاده، در شبکه نمایش خانگی محصول سال 1402 است؛ قسمت نهم سریال افعی تهران، چهارشنبه 12 اردیبهشتماه سال 1403 در شبکه نمایش خانگی منتشر شد؛ این روزها سریالی که مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرده، افعی تهران است؛ روایتی واقعی از آنچه در زیر پوست این پایتخت و سرزمین میگذرد، بدون اغراق و تحمیل اراده و خواسته نویسنده و کارگردان به اثر، کاری که در عین سادگی و نزدیکی به زندگی، پر زحمت است و سخت به دست میآید؛ در میان سریالهایی که دیدهایم چه ایرانی و چه غیر ایرانی، فارغ از انواع ژانر، دو سر چشمه اصلی وجود دارد، یکی آن که نویسنده و کارگردان به واقعیت، مدار، فضا و اتمسفر شخصیتهایی که کشف کردهاند وفادار میمانند و زندگی او و آدمیان درگیر با او را روایت میکنند و تا آنجا که امکان دارد مسیر قصهها را دست کاری نمیکنند؛ دسته دوم آثاری هستند که نویسنده و کارگردان شخصیتهایی را خلق میکنند تا دیالوگهایی که آنان میخواهند و مقصودی که دارند را بازگو کنند، اینجا نویسنده و کارگردان قراردادی با مخاطبان میگذارند تا بر اساس آن چارچوب، شخصیتهای خلق شده را قضاوت کنند، او را بشناسند و با او سفر کنند؛ دو نمونه بارز که میتواند شاهد مثال باشد، سریال بریکینگ بد و سریال گیم آف ترونز است؛ بریکینگ بد تابع امر واقع و واقعیت است و شخصیتها نمیتوانند فردا صبح که از خواب بلند شدند مواد شیمیایی را جوری ترکیب کنند که از آن تخم اژدها بیرون بیاورند، همانطور که در بازی تاج و تخت با ما قرارداد میکنند که میشود شبی تا صبحی را نخوابید و در آتش سوخت و فردا مادر اژدها شد؛ افعی تهران از این منظر سریالی است که در دسته اول قرار میگیرد و تابع امر واقع است، در این اثر باید شخصیتها را براساس عواطف و احساسات و باورهایی که عینی هستند و قابل لمس و فهم، ساخت؛ حتی اگر شخصیت اصلی، فیلمساز و منتقد سینما باشد که به لحاظ عددی و صنفی افراد کم و اقلیتی از جامعه هشتاد و پنج میلیونی ایران به این حرفه اشتغال دارند؛ اما باید برای جمعیت بالایی از این هشتاد و پنج میلیون نفر قابل شناسایی باشد؛ این شخصیت یعنی آرمان بیانی (پیمان معادی) روابط و برخوردهایش، آداب حضور و بودنش خارج از زیسته هشتاد و پنج میلیون دیگر با تاریخ و فرهنگ و… مشخص نیست؛ شخصیتها در واقعیت نقاط مشترک داشته و همپوشانی دارند، امکانها و مسیرها و بدبختیها و خوشبختیهایی تقریبا نزدیک به هم به لحاظ تاریخی و هویتی دارند؛ با این اوصاف شخصیتهای افعی تهران باید آنچنان نمود داشته باشد که من ایرانی (حداقل طبقه متوسط) با او احساس مسیر زیسته مشترک داشته باشم، این اتفاق در این سریال میافتد، (فارغ از اینکه کار آدمهای این سریال چیست) گرههای مشترک بسیاری در زیست و زندگیشان وجود دارد که به من ایرانی طبقه متوسط نزدیک است؛ از این منظر پیمان معادی و پویا مهدویزاده به عنوان نویسندگان و سامان مقدم در مقام کارگردان مسیر را در فیلمنامه و ساخت سریال درست رفتهاند؛ چراکه مخاطبان در بسیاری از لحظات عین به عین با زندگی شخصیتها همزاد پنداری میکنند؛ اگرچه شاید بعضی افتراقها هم وجود داشته باشد که عدهای از طبقه متوسط درک عینی از روابط آدمها نداشته باشند، ولی آن را در تمام سالهای زندگی خود در اطرافیان یا در رسانهها دیدهاند و این نقطه تعلیق از سویی و جذابیت از سویی دیگر است؛ خلاصه کم نیستند کسانی که حداقل در دوره جوانی تلاش کردهاند سری هم به کلاسهای هنری بزنند؛ زندگی این منتقد سینما که در افتضاحترین روزهایش به سر میبرد، چیز دور دستی نیست چرا که همه آنان که میخواهند کارآفرین باشند، همچون آرمان بیانی که میخواهد فیلمش را بعد از 30 سال بسازد، شکست خوردهاند و موانع فردی و اجتماعی و اداری بسیاری را تجربه کردهاند، مسیر سختی که زندگی روبروی همه ما گذاشته است؛ همانطور که قبلا هم گفته شد سختترین قسمت این نوع سریال نزدیک بودن به واقعیت و نوشتن عین زندگی است، شخصیتها نمیتوانند کاری خلاف آنچه زندگی است را انجام دهند، چرا که مخاطب واکنش منفی نشان داده و سریال را پس میزند؛ روابط علی معلولی اثر نمیتواند خارج از قصه زندگی باشد؛ شما میتوانید نسخه قانونی قسمت 10 سریال افعی تهران را با لینک قانونی نیم بها از رسانه فست مووی دانلود کنید.